به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مجریان برنامههای انتخاباتی تلویزیون با پوشیدن لباسهایی شاد و اجرا در دکورهای رنگین، سعی داشتند «انتخابات» را به عنوان یک جشن ملی تصویر کنند.
همچنین تلویزیون در روز انتخابات قشرهایی از جامعه (با پوشش و نوع حجاب مختلف) را تصویر کرد که در روزهای دیگر و گزارشهای تلوییزیونی معمول، کمتر شاهد به تصویر کشیدن این قشر در رسانهی ملی بودهایم.
گفتوگوهای گزارشگران تلویزیون با شرکتکنندگان پای صندوقهای رأی، بعضا به طرح سوالات تکراری و کلیشهیی و پاسخهای غیرضروری منجر میشد که گزارش را در سطح گپوگفتهای خودمانی پایین می آورد.
تلویزیون در روز انتخابات به پخش سرودهای حماسی متعددی اقدام کرد که از آن جمله پخش موسیقی «نام جاوید وطن» به خوانندگی سالار عقیلی بود که که انتخابات ریاست جمهوری چهار سال قبل را تداعی میکرد.
*** شبکه اول؛ تشابه اسمی گوینده خبر با نام یکی از نامزدها
شبکه یک با ویژه برنامهای با عنوان «انتخاب هر ایرانی» و شعار «ما میآییم» با اجرای اقبال واحدی به پوشش اخبار انتخابات و حضور مردم در پای صندوقهای رأی پرداخت.
پخش نماهنگهای انتخاباتی و ارتباط مستقیم با مسجد النبی(ص) و مسجد امیر(ع) و همچنین مراکز استانها از دیگر بخشهای انتخاباتی این شبکه بود.
این شبکه از ساعات اولیه رأیگیری هر چند دقیقه یک بار در یک بخش خبری ویژه اخبار مربوط به انتخابات را گزارش میکرد.
تشابه نام یکی از گویندگان خبر شبکه اول با نام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، باعث شد که در طول پخش این بخش خبری، نام وی توسط همکارانش برده نشود و از او به عنوان «همکار محترم» یاد شود.
*** شبکه دو؛ پخش برنامههای کودک از پای صندوقهای رأی
شبکه دو نیز در بخش های مختلف حضور مردم پای صندوقهای رأی را در همزمان چهار قاب به تصویر می کشید که هر کدام از این قابها مردم یک استان را نشان میداد.
ارتباط مستقیم با مراکز استانها و وزارت کشور نیز از بخشهایی بود که این شبکه به آنها پرداخت.
شبکه دو همچنین پخش برنامههای کودک و نوجوان خود را متوقف کرد و با بردن مجریان محبوب کودکان از جمله عمو قناد، عموهای فیتیلهیی و ... به پای صندوقهای رأی، برنامهی خود را از محل اخذ رأی پخش کرد.
*** شبکه سه؛ تیتر پیشنهادی برای روزنامههای فردا
شبکه سه با شعار «رأی میدهیم» و اجرای سید علی ضیاء و محمدرضا حسینیان ویژه برنامهی انتخاباتی خود را در قالب برنامهای با عنوان «عشق من ایران» به روی آنتن برد که سعی داشت به شکلی متفاوت به انتخابات بپردازد.
این شبکه نیز در مقاطعی در صفحهی خود چهارقاب را به نمایش گذاشت که قاب بزرگتر ارتباط مستقیم با یکی از استانهای کشور بود، از میان قابهای کوچکتر هم یک قاب به استودیو شبکه و دو قاب هم همانند قاب بزرگتر به مراکز استانها اختصاص داده شده بود.
شبکه سه نیز همانند شبکه یک حضور مردم در پای صندوقهای رأی در مسجد النبی(ص) نارمک را به تصویر کشید. این شبکه با تعریف شبکه جوان سعی در بهرهگیری از مجریان و گزارشگران جوان را داشت.
تصاویر همزمان حضور مردم در پای صندوقها در 32 استان کشور در 32 قاب، گزارش پشت صحنه استودیوی برنامههای انتخاباتی، سوال پیامکی این شبکه از مخاطبان مبنی بر اینکه تیتر پیشنهادی شما برای روزنامههای فردا چیست؟ و پخش پاسخ مخاطبان به صورت زیر نویس از جمله اقدامات متفاوت این شبکه برای نشان دادن حماسه شرکت مردم روز انتخابات 24 خرداد بود.
همچنین دوربینهای شبکه سه در کنار تهیهی گزارش از حضور مردم در حوزههای انتخاباتی، صندوقهای سیار مستقر در ساختمان پخش جام جم را تصویر کرد تا حضور افرادی را به تصویر بکشد که برای پخش ویژه برنامههای انتخاباتی تلویزیون و رادیو در زمان اخذ رای در ساختمان جام جم و محل کار خود حضور داشتند.
این گزارش، همچنین حضور بعضی از بازیگران «خنده بازار» پای صندوقهای رأی را به تصویر کشید.
گفتوگو با مهران دوستی، گوینده شناختهشده رادیو و توکلی، سردبیر رادیو ایران از دیگر بخشهای این گزارش بود.
*** اقدام متفاوت شبکه آموزش در پوشش انتخابات
شبکههای چهار، آموزش و قرآن، همزمان با پخش برنامههای روتین خود، انتخابات را هم مدنظر قرار داده و اخبار آن را پوشش میدادند.
شبکه چهار سیما با ویژه برنامهی «روز انتخاب» به روی آنتن رفت، این برنامه در کنار پخش تصاویری از حضور و شرکت مردم در عرصهی انتخابات گفتگو با اساتید مختلف در حوزههای گوناگون را پخش کرد که دربارهی مطالبات مهم این روزها با آنها صحبت میکرد.
اما در این میان اقدام شبکه آموزش در پوشش انتخابات ریاست جمهوری متفاوت بود و برای اینکه هم اخبار انتخابات را پوشش دهد و هم برنامههای روتین خود را به روی آنتن ببرد و مجبور نباشد پخش فیلم سینماییاش را قطع کند از دو قاب استفاده کرد که یکی از قابها که بزرگتر هم بود فیلم سینمایی را پخش کرد و قاب کوچک در سمت چپ حضور مردم پای صندوقهای رأی را به تصویر کشید.
همچنین میتوان از شعار این شبکه با جمله کوتاه «بدانیم تا بمانیم» نام برد که در پایین صفحه نمایش داده میشد.
شبکه قرآن نیز اقدام مشابهی چون شبکه آمورش را برای خود در نظر گرفته بود. این شبکه برای لحظاتی در قاب بزرگتری به پخش تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و در دو قاب کوچکتر انتخابات روز 24 خرداد را به تصویر کشید.
*** پیوستن شبکه تهران به جمع انتخاباتیها
شبکه تهران به عنوان شبکهای محلی و استانی تا روز انتخابات پخش برنامههای تبلیغاتی نامزدها را در دستور کار نداشت. اما این شبکه در روز جمعه - 24 خرداد - به جمع شبکههایی پیوست که به پوشش انتخابات پرداختند.
شبکه پایتخت با شعار «ما میآییم» و ویژه برنامهی «حماسه سازان» در قابهای متفاوت محلههای تهران و محلهای اخذ رأی را به مخاطبان نشان میداد. مصاحبه با مردم و ناظران صندوقها از بخشهایی بود که این شبکه در گزارشهای انتخاباتی خود به تصویر کشید.
شبکه خبر از جمله شبکههای سراسری رسانه ملی است که از آغاز زمان رأیگیری -24 خرداد - این حماسه را پوشش تصویری داد.
بخش اعظم اخبار این شبکه به انتخابات اختصاص داشت و حتی زیرنویسهای خبری این شبکه هم جدیدترین اخبار و اطلاعیههای انتخاباتی را ارائه میکرد.
*** انتخابات در شبکههای دیجیتال
شبکههای دیجیتال و ماهوارهیی هم از این قاعده مستثنی نبودند و به همراه شبکهی ماهوارهیی جام جم و شبکهی دیجیتالی تماشا، به پخش نماهنگهای انتخاباتی، زیرنویس، گزارش و همچنین پخش تصاویری از مردم و حضورشان در پای صندوقها در کنار برنامههای روتین خود پرداختند.
در میان این شبکههای دیجیتالی شبکه نمایش با بهرهگیری از زیرنویس مردم را به رأی دادن دعوت میکرد.
شبکه دیجیتالی تماشا که روزها قبل از انتخابات پابه پای شبکههای سراسری به انتخابات پرداخت، در آیتمی از ویژه برنامه انتخاباتی خود، گفتگوی کوتاهی از هنرمندان سینما، تلویزیون و موسیقی را پخش کرد.
در این گزارش هنرمندان تلویزیون، سینما و موسیقی جملات کوتاهی را درباره انتخابات و حضور مردم پای صندوق های رأی بیان کردند.
محمدرضا ورزی کارگردان سریال «تبریز در مه» که اکنون نیز در حال ساخت سریال تاریخی معمای شاه است، وحید عبداللهی خواننده، جواد اردکانی کارگردان سریال در حال ساخت « نوشدارو»، سپیده خداوردی بازیگر سریالهایی چون از یاد رفته و پروانه، امیر حسین رستمی بازیگر سریال هایی چون شمس العماره و دختران حوا و چنگیز جلیلوند بازیگر سینما و تلویزیون و دوبلور از جمله هنرمندانی بودند که جلوی دوربین شبکه تماشا قرار گرفتند و از انتخابات گفتند.
شبکه آیفیلم پیامکهای مخاطبان درباره اینکه یک رییس جمهور باید چه ویژگیهایی داشته باشد را به رویآنتن برد و شبکه پویا هم که مخصوص خردسالان، کودکان و نوجوانان است از قافلهی انتخابات عقب نماند و علاوه بر لگوی انتخاباتیای که برای شبکهاش طراحی کرده بود، به پخش پیامکهای انتخاباتی به زبان کودکانه اقدام کرد.
شبکه تلویزیونی شما نیز با 300 ارتباط زنده با اقوام ایرانی در اقصی نقاط کشور انتخابات را گزارش میکرد.
برنامهی «یک روز خوب» نیز ویژه برنامهی شبکهی ورزش بود. استقرار گزارشگر این شبکه در حسینه ارشاد و پوشش اخبار لحظه به لحظه انتخابات، ارتباط مستقیم با شهرستانها و دعوت ورزشکاران به عنوان مهمان برنامه از جمله بخشهای این ویژه برنامه بود.
شبکهی تخصصی بازار پخش برنامههای روتین خود را متوقف نکرد و در کنار برنامههای تخصصیاش، آیتمهای مختلفی با موضوع انتخابات را پخش کرد. این شبکه حتی زیرنویسهای اعلام قیمت کالاها را در این روز متوقف نکرد.